“Martirizimi i Shën Ursulës” në Galerinë Kombëtare
Intesa Sanpaolo ka huazuar veprën e fundit të artistit të madh – pjesa më e rëndësishme në koleksionin e saj – në Galerinë Kombëtare në këmbim të dy pikturave të hershme të Velázquez.
25/06/2024
Michele Coppola, Drejtore Ekzekutive e Artit, Kulturës dhe Trashëgimisë,Intesa Sanpaolo dhe Drejtoresha e Përgjithshme, Gallerie d'Italia.
Galeria Kombëtare në Londër ka nisur festimet e saj dyqind vjeçare me tablonë e fundit të Caravaggio, një ekspozitë e re kushtuar tablosë përfundimtare të mjeshtrit barok.
E njohur gjerësisht si kryevepër, Martirizimi i Shën Ursulas është huazuar nga koleksioni i Intesa Sanpaolo, banka më e madhe italiane. Një kompozim me prerje të forta, klaustrofobik me chiaroscuro të theksuar (ndërveprimi i hijes dhe dritës), ai përshkruan një moment kyç në legjendën mesjetare të Ursulës, një princeshe e krishterë nga Britania.
Thuhet se Ursula ka udhëhequr një pelegrinazh prej 11,000 virgjëreshash në Romë dhe, në kthimin e saj, është vrarë nga udhëheqësi i një turme hunësh paganë pasi refuzoi të martohej me të. Caravaggio e kap duke parë pasivisht poshtë në gjoksin e saj, të cilin shigjeta fatale e Hunit e ka shpuar nga afërsia.
"Kjo pikturë është thellësisht prekëse dhe me ton tragjik ", thotë Gabriele Finaldi, drejtoresha e Galerisë Kombëtare. "Duket se pasqyron punën e artistit, gjendjen e tij të trazuar mendore dhe ankthin e thellë ndërsa përgatitej të largohej nga Napoli dhe të kthehej në Romë."
Martirizimi i Shën Ursulës në Napoli si një parandjenjë autobiografike
Për të shpjeguar: Caravaggio pikturoi Martirizimin e Shën Ursulas në Napoli në maj 1610. Në atë kohë, ai kishte qenë në arrati për katër vjet, duke u përballur me një dënim me vdekje në Romë për vrasjen e një rivali, Ranuccio Tomassoni, në një përleshje me shpatë. Arratia e tij e kishte çuar në Napoli, Maltë dhe Siçili, pastaj përsëri në Napoli. Piktura e fundit e artistit u dërgua nga ai qytet te blerësi i tij – fisniku gjenovez Marcantonio Doria – më 27 maj.
Rreth asaj kohe, ai dëgjoi nga miqtë se një falje papale ishte në diskutim për vrasjen e Tomassonit. Në fillim të korrikut, ai u nis me anije për në Romë – vetëm për t'u sëmurë nën diellin flakërues të verës. Sipas biografit Giovanni Pietro Bellori, Caravaggio "u kap nga një ethe malinje që e vrau atë në disa ditë" në qytetin bregdetar Porto Ercole më 18 korrik. Ai ishte 38 vjeç.
Një lexim autobiografik i Martirizimit mund ta shohë vdekjen e Ursulas si një paralajmërim nga ana e artistit të tij. Kjo do të thotë se, me një vështrim në fytyrën e tij duke kombinuar tërbimin dhe keqardhjen, shefi Hun ndoshta pasqyron gamën e emocioneve që Caravaggio ndjeu pas vrasjes së Tomassonit.
Tre figura të tjera përbëjnë skenën: në ekstremin e djathtë, një ushtar i blinduar që vë një dorë në krahun e Ursulas; një burrë prapa princeshës (me një fytyrë jashtëzakonisht të ngjashme me të vetë Caravaggios) i cili sodit qafën e tij, duke u përpjekur për të marrë një pamje më të mirë; dhe një burrë tjetër, i cili shtyn një dorë midis shigjetarit dhe objektivit të tij, tepër vonë për të ndërhyrë.
Caravaggio, Martirizimi i Shën Ursulës, 1610
Piktura Caravaggio nga Galeria d'Italia
Historia e Ursulas kishte qenë prej kohësh e pëlqyer nga artistët. Megjithatë, episodi më i përshkruar ishte masakra e Hunëve ndaj 11,000 shokëve të saj, një skenë turmash në mes të ditës. Caravaggio, në të kundërt, strehon në një moment intensiv, të vetëm të dhunës në afërsi të errësirës, në një mënyrë që kujton atë të një regjisori filmi. (Martin Scorsese, rastësisht, është një tifoz i zotuar i artit dhe e përmend atë si një ndikim për filma të tillë si Mean Streets dhe Taxi Driver.)
Caravaggio i fundit është një shfaqje me një dhomë. Ajo përmban dy piktura: Martirizimi i Shën Ursulas krahas një vepre tjetër nga fundi i karrierës së Caravaggios, Salome merr kreun e Gjon Pagëzorit (1609-10). Kjo e fundit është në pronësi të Galerisë Kombëtare.
Fotografia Ursula zakonisht banon në Gallerie d'Italia – Napoli, muzeu i drejtuar nga Intesa Sanpaolo në Napoli. Kjo është një shtëpi e përshtatshme, duke pasur parasysh se kanavaca është pikturuar në të njëjtin qytet katër shekuj më parë. Në të vërtetë, rruga në të cilën ndodhet muzeu, Via Toledo, është një rrugë historike që Caravaggio do ta kishte njohur mirë.
Caravaggio në hua: shkëmbim me Velázquez nga Galeria Kombëtare
"Kjo është më e rëndësishmja nga 35,000 veprat e artit në koleksionin e bankës," thotë Michele Coppola, Drejtore Ekzekutive e Artit, Kulturës dhe Trashëgimisë, Intesa Sanpaolo dhe Drejtoresha e Përgjithshme Gallerie d'Italia
"Për ne, është një kënaqësi e madhe të sjellim Martirizimin e Shën Ursulas në Londër.
"Vendimi i Galerisë Kombëtare për të festuar dyqind vjetorin e saj me Caravaggion [tonë] është dëshmi e qartë e angazhimit dhe njohjes së Intesa Sanpaolos si një lojtar i madh kulturor – jo vetëm në Itali por edhe ndërkombëtarisht."
Në frymën e reciprocitetit, Gallerie d'Italia – Napoli ka marrë në huazim nga Galeria Kombëtare dy piktura të hershme të Diego Velázquez. Immaculate Conception dhe Saint John the Evangelist on the Island of Patmos do të tregohen në dhomën ku Martirizimi është normalisht në pamje.
«Në Intesa Sanpaolo, ne besojmë se shoqëria mund të përmirësohet nëpërmjet pasurimit kulturor krahas pasurimit ekonomik,—thotë Coppola,—dhe jemi krenarë që jemi pjesë e këtij shkëmbimi që përfshin dy nga mjeshtrat e mëdhenj të artit.»
Caravaggio i Fundit është në Galerinë Kombëtare në Londër deri më 21 korrik 2024.